آشنایی با معارف مهدویت

٭وبگاه حجت الاسلام صمدی ارزگانی٭

آشنایی با معارف مهدویت

٭وبگاه حجت الاسلام صمدی ارزگانی٭

۱۹ مطلب در بهمن ۱۳۹۹ ثبت شده است

در باره جریان شناسی تاریخی غیبت، باید توجه داشت که مسأله غیبت و پنهان زیستى، پدیده‏اى بدیع و بی سابقه ای نیست که براى اولین بار و تنها درباره آخرین حجت الهی، روى داده باشد بلکه این پدیده قبلا در میان اولیأ الهی سابقه داشته است. از روایات فراوان استفاده مى‏شود که تعدادى از پیامبران بزرگ الهى، بخشى از زندگى خود را در پنهانى و غیبت بسربرده‏اند و این امر به جهت حکمت و مصلحت خدایى بوده و نه یک خواسته شخصى و یا مصلحت خانوادگى، شناخت پیشینه تاریخی غیبت دو اثر مثبت را به همرا دارد: یکی محسوس کردن موضوع برای سهولت پذیرش مردم یعنی مسئله غیبت یک پدیده جدید و نو ظهور نیست تا کسی بگوئید این مسئله غیر عادی است و با عقل سازگار نیست. دوم اتصال حوادث مشابه در سلسله تاریخ و استفاده از تجربه وحوادث گذشته در فهم مسائل آینده....

صمدی ارزگانی

در اوائل نیمة دوم قرن سوم، جهان تشیع با پدیدة «غیبت» و نهان زیستی امام و پیشوای خود مواجه گردید. بدون شک این پدیده اگراز پشتوانة تاریخی و دلایل نفلی کافی برخور دار نمی بود، برای پیروان ائمه(ع) و معتقدان به جریان امامت، به عنوان یک بحران و سردرگمی جدی تلقی می شد اما این موضوع به دلیل سابقة تاریخی و پیش بینی های مکرر پیامبر(ص)و أئمه(ع)، ازنظر شیعیان مخصوصا آگاهان و نخبگان آنان، یک رخداد عجیب و دوراز انتظارنبود.ولی با این حال باتوجه به نامأنوس بودن این قضیه برای عموم مردم، این موضوع موجب حیرت و سردرگمی عدة درمورد جانشین امام عسکری(ع) و امام بعد از او شده بود اما بنا به پیش بینی ها وتدابیرحکیمانة امام عسکری(ع) در مورد نحوه ای معرفی نمودن فرزند ش به خواص اصحاب و شیعیان خود، این موضوع یعنی معرفی و شناسائی آخرین حجت الهی(عج) و غیبت آن حضرت از انظار عمومی، به بهترین وجه در میان مردم توجیه گردید....

صمدی ارزگانی

پرسش:

یکی از پرسشها و شبهات مطرح در باب مهدویت، چرایی و فغلسه غیبت طولانی مدت امام مهدی(عج) است.

 

پاسخ:

اگرچه علل غیبت امام عصر(ع) به طوردقیق وکامل، برای ما مکشوف نمی باشد اما با این حال فلسفه و دلایل غیبت حضرت، از دو بعد عقلی و روائی، قابل بررسی است که درجای خود تفصیلا بحث شده است. آنچه در این خصوص مهم است تأمل در روایاتی است که از یرخی عوامل به عنوان فلسفه و حکمت هائی وقوع غیبت، یاد شده است...

صمدی ارزگانی

منظور از فرهنگ و تفکر انتظار، تبدیل شدن این این موضوع از حالت اعتقاد و باور صرف به یک جریان اجتماعی و تفکر غالب در جامعه است به گونه ای که آثار آن  در تمامی عرصه ها و محیط ها، ظهور و نمود داشته باشد . روشن است که نهادینه شدن این تفکر کاری است دشوار که نیاز به تمرین مستمر و کار کرد فرهنگی در سطوح مختلف جامعه مخصوصا در مراکز علمی، دانشگاهی، اماکن مذهبی، نهادها و ارگانهای متولی امور فرهنگی و ... دارد زیرا کار کرد فرهنگی، هم اندیشه ساز است و هم الگو پرداز مخصوصا آنجایی که مسأله، ریشه ای دینی و اعتقادی نیز داشته باشد....

صمدی ارزگانی

یکی از شاخص های که در تحلیل ماهیت و اهداف نظام مهدوی ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرد شناخت قلمرو و گستره کار کرد دین در عرصه زندگی است زیرا نظام مهدویت، ماهیتاً یک نظام دینی است که قلمرو و گستره آن نیز مبتنی بر قلمرو و گستره ای  دین است.
دین، اصطلاحا عبارت است: از مجموعه عقاید،اخلاق و قوانین و مقرراتی که برای اداره امور فردی و اجتماعی انسانها و تأمین سعادت دنیوی و اخروی آنان، تدوین شده است.
 با این تعریف روشن  می شود که دین همه ای مجال های زندگی بشر را در بر می گیرد و حوزة کار کرد دین شامل همه عرصه های فکری، رفتاری، مادی و معنوی، می شود و برای همه موضوعات مرتبط با زوایای زندگی انسان، طرح و برنامه دارد .
همچنانکه دین نسبت به مسأله ای از مسائل اخروی انسان بی تفاوت نیست، نسبت به مسائل دنیوی وی نیز نمی تواند بی تفاوت باشد. دین باید در همه عرصه های: علم، فرهنگ، تمدن، اقتصاد، سیاست، حکومت، هنر، صنعت، خانواده و ... حضور داشته باشند. به همین جهت گستره و اهداف حکومت را نیز دین مشخص می نماید.

صمدی ارزگانی

بی تو این جـــــا همه درحبس ابـد، تبعید انـد

سالها هجری وشمسی همه بی خورشیدند

 

سیر تقویم شب و روز به یاد تـو خوش است

فصل هـا را هــمه بـا فــاصله ات سنجیدنـــد

 

تو بیـــــایی همــــه روز و شب و این ثانیه ها

از همــین روز، همین لحظه، همین دم عیدند

صمدی ارزگانی

 

اعتقاد به مهدویت و پیوند قلبی و عاطفی با امام حیّ غائب؛ حضرت حجت بن الحسن المهدی علیه السلام، جزء باورهای اصیل شیعه امامیه شمرده می‌شود؛ به گونه‌ای که نگاه شیعه نسبت به فلسفه تاریخ و شرایط حال و آینده، بر پایه اعتقاد به مهدویت شکل می‌گیرد. از این منظر، طرح حکیمانه ایده‌ مهدویت در درون اندیشه امامت، تدبیر الاهی برای تداوم مدیریت معصومانه‌ امام حیّ غائب حضرت مهدیA نسبت به زندگی امروز و فرداهای تاریخ است. وجود این آموزه سترگ در متن تفکر شیعی، سبب پویایی، بالندگی و گسترش روز افزون تفکر ولایی شیعه در جهان گردیده و چشم انداز آینده بشریت را به تمدن آرمانی مبتنی بر حکومت عدل جهانی مهدوی، معطوف نموده است.

کتاب «امام حیّ غائب» مشتمل بر چهار فصل است که در آن ضمن تبیین مفهوم شناسی «امام حیّ»، به بررسی فلسفه «وجود»، «غیبت» و چگونگی «مدیریت غائبانه امام زمان علیه السلام» می پردازد.

این کتاب در 216 صفحه با قطع وزیری، توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، در زمستان 1397 به چاپ رسیده است.

 

صمدی ارزگانی

 

یکی از موضوعات مهم و بحث برانگیز در اندیشه کلامی شیعه، مساله رجعت و بازگشت دوباره برخی مردگان به این دنیا در دوران ظهور حضرت مهدی(عج) و پیش از قیامت است. اعتقاد به رجعت، پیش از برپایی قیامت، از مختصات عقاید شیعه امامیه و از جمله مسائل پیچیده مربوط به دوران ظهور است که امامان بزرگوار شیعه(ع)، همواره بر آن به عنوان یک اعتقاد اصیل تاکید ورزیده و اعتقاد به رجعت را از نشانه های ایمان مردم شمرده اند، به ویژه در ادعیه و زیارات ماثوره، رجعت به عنوان یکی از امور خدشه ناپذیر و اعتقاد راسخ یاد شده است. در فرهنگ اعتقادی شیعه، ایمان به مساله «رجعت» بیشتر یک امر تعبدی است که بر دلائل نقلی استوار است؛ به گونه ای که هم برخی آیات قرآن بر اثبات آن دلالت دارد و هم احادیث فراوانی در منابع حدیثی شیعه در این زمینه وارد شده است. بر پایه اعتقاد شیعه، رخداد رجعت در دوران ظهور حضرت مهدی(عج) واقع می شود و براساس این عقیده، پیش از آنکه عهدجانان به پایان رسد و قیامت به پا گردد، پیامبران و امامان(ع) و گروهی از مومنان راستین زنده می شوند و به دنیا بازمی گردند.

کتاب «گفتمان رجعت در آیات و روایات»، پژوهشی مستند و مستدل و پاسخی است به پرسش های مطرح شده پیرامون این موضوع مهم اعتقادی شیعه. این کتاب در چند محورکلی شامل: چیستی رجعت/ اعتقاد به رجعت/ امکان رجعت/ وقوع رجعت/ رجعت کنندگان ... به بررسی مسأله رجعت و دلایل عقلی، نقلی و تاریخی آن پرداخته و به شبهات موجود در این خصوص پاسخ داده است.

این کتاب در زمستان 1395 توسط انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام (مرکز تخصصی مهدویت)، منتشر شده است.

صمدی ارزگانی

 

ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که تمام فیلم‌ها و کتاب‌های علمی-تخیلی و فانتزی آخرالزمانی، پایان دنیا را سیاه، شوم، زشت ترسیم می‌کنند و اختیار بشرِ آینده را در وضع قوانین و اعمال آن ازدست‌رفته می‌دانند و فرجام تاریخ بشری را نه در مدینه‌ی فاضله بلکه در مدینه قهقرایی تصویر می‌کنند. حال در چنین روزگاری، دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین که به‌واسطه آخرین رسول الهی به دست ما رسیده چه دیدگاهی درباره‌ی آخرالزمان دارد؟ آیا در دیدگاه اسلام وضعیت آخرالزمان تبیین شده است؟ حیات طیبه چیست و چگونه محقق می‌شود؟ چه نوع دیدگاهی چنین فرجامی را برای تاریخ بشر متصور شده‌ است؟ و اصلاً گفتمان مهدویتی که از آن سخن می‌گوییم چه ویژگی‌هایی دارد و رویکرد آن چیست؟ پاسخ‌ این پرسش‌ها همگی محل بحث کتاب «گفتمان جهانی مهدویت و آینده بشر» است.
اسلام و گفتمان مهدویت که ذیل آن شکل گرفته است سرنوشت بشر را به مدینه فاضله پیوند می‌زند و زندگی بشری را در بهترین حالت به تصویر می‌کشد و فرایند تحولات آینده را بر پایه اصول، اهداف و کارکردهای نظریه قرآنی مهدویت توضیح می‌دهد و انسان معاصر را به ارزش‌های متعالی و تمدّن‌ساز دین فرامی‌خواند. این رویکرد توجه به گفتمان مهدویت را لازمه‌ی تحقق حیات طیبه می‌داند.

کتاب «گفتمان جهانی مهدویت و آینده بشر»، نگاه فرجام شناسانه به مسأله آینده تاریخ با تکیه بر آموزه مهدویت است و به تبیین اهداف و کارکردهای نظریه قرآنی مهدویت در تحولات آینده می پردازد و رویکرد فراگیر جوامعه بشری به ایده مهدویت و ظهور منجی موعود الاهی را، ضامن سعادت بشر و تحقق جامعه آرمانی می داند.

در این کتاب با رویکرد تحلیلی- گفتمانی به تبیین فرایند تحولات آینده بر پایه اصول، اهداف و کارکردهای نظریه قرآنی مهدویت می پردازد و با فراخواندن انسان معاصر به ارزش های متعالی و تمدّن ساز دین، رویکرد فراگیر به گفتمان مهدویت را ضامن سعادت و نجات بشر و نوید بخش ظهور منجی موعود (عج) برای تحقق جامعه آرمانی می داند.

این کتاب در سه بخش به بررسی این موضوع پرداخته است. در فصل نخست کتاب به تبیین اصطلاحات معطوف به آیندنه و تشابهات و تفاوت های آن پرداخته شده است، در بخش دوم با نگاه مقایسه ای به بررسی آینده بشر از در تئوری های فرجان شناسانه مکاتب بشری و آینده نگری اسلامی مبتنی بر اندیشه مهدویت پر داخته شده است و در بخش سوم مبانی، ویژگی ها و کار کردهای گفتمان جهانی مهدویت، مورد توجه قرار گرفته است.

چاپ نخست این کتاب در 328 صفحه با قطع رقعی، توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران، در زمستان 1394 منتشر گردیده است و تا کنون چند بار تجدید چاپ و راهی بازار کتاب شده است.

گفتمان جهانی مهدویت و آینده بشر

صمدی ارزگانی

 

کتاب «سیره امام مهدی(عج)»، با رویکرد قرآنی و روایی، به بررسی سیره فردی و حکومتی امام مهدی(عج) در دوران ظهور، پرداخته است. در این اثر، نویسنده تلاش کرده است با استناد به آیات و روایات اهلبیت(ع) ضمن بیان برخی شباهت‌ها و تفاوت‌های سیره مهدوی با سیره نبوی و علوی، گوشه‌های از سیره فردی و حکومتی امام مهدی(عج) را، در دو بخش کلی تبیین کند و ابعاد الگوپذیری از سیره و روش رفتاری آن حضرت را در عرصه‌های مختلف برای مخاطبان تبیین نماید.

خوانندگان محترم با مطالعه این کتاب آگاه می‌شود که: در حوزه دیانت، سیره دینی و مأموریت الاهی حضرت مهدی(عج) اجرای کامل احکام، قوانین و احیای آموزه‌های وحیانی قرآنی و احکام فراموش شده دین و سیره پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) است. در عرصه سیاست و حکومت، سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) مبتنی بر تأمین سعادت و کرامت جامعه می‌باشد؛ سیاست مهدوی، سیاست دین مدار، عدالت پیشه، جامعه پذیر، امنیت گرا و جهان شمول است. در بخش قضا، آن حضرت بر اساس سنّت جدش و نیز سیره انبیای پیشین همانند داوود و سلیمان(ع) داوری خواهند کرد و تمام توان مدیریت قضایی نظام مهدوی را در جهت اجرای کامل قوانین دین خدا و تحقق احکام و دستورات معطّل مانده اسلام به کار خواهند بست. در عرصه مدیریت و کشور داری، بر اساس عمل به تکالیف الاهی و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و کارکردهای مسؤولان حکومتی، جریان امور را مدیریت می‌کند. در عرصه علوم و فن‌آوری، در پرتو رهبری حضرت مهدی(عج) جامعه بشری به شکوفایی و جهش حیرت انگیزی علمی، به پیشرفت‌های خارق العاده دست می یابد و جامعه به بالندگی و رشد عقلانی نائل می‌شوند. در بخش اقتصاد و معیشت، زیرساخت‌های اقتصادی جامعه در عرصه صنعت، کشاورزی، معادن، توسعه شگرفی می‌یابد، شهرها آباد، مزارع سرشار از محصول می‌شود و شرایط اقتصادی جهان دگرگون می‌شود و عوامل فقر و فلاکت اجتماعی نابود می‌گردد. گسترش عمران و آبادانی و فراوانی ثروت، سبب بی نیازی و رفاه اقتصادی جامعه عصر ظهور می‌شود.

کتاب «سیره امام مهدی(عج)» در 272 صفحه، توسط انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع)، در پائیز سال1393 به چاپ رسیده است.

صمدی ارزگانی

 

کتاب «آخرین منجی»، اثر جامع و مستند پیرامون زندگی امام مهدی علیه السلام از ولادت تا دوران ظهور است که باهدف تأمین نیازهای علمی ائمه جمعه و جماعات برای نشر معارف مهدویت در مؤسسات و نهادهای فرهنگی، با سفارش مرکز تخصصی مهدویت وابسته به بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، نگارش یافته است.

اگرچه هدف از تدوین این کتاب، تأمین متون مورد نیاز مبلغان معارف مهدوی، تهیه شده است اما مخاطب آن عموم علاقه مندان به مباحث مهدویت است. در این کتاب بسیاری از مسائل مربوط به زندگی امام مهدی(عج) گردآوری شده و خوانندگان محترم را از مراجعه به کتاب های متعدد دیگر، بی نیاز می کند.

نگارنده در این کتاب، با استفاده از آیات و گنجینه عظیم روایات مهدوی، به تبیین مبانی معرفتی اندیشه اصیل مهدویّت پرداخته و پیشگویی‌های قرآنی و روایی، پیرامون حوادث و رخدادهای مربوط به دوران ولادت، کودکی، غیبت و ظهور آن حضرت را مورد بررسی قرار داده است.

محتویات کتاب در پنج بخش شامل: منجی‌باوری، معرفت آخرین منجی، ولادت آخرین منجی، غیبت آخرین منجی و ظهور آخرین منجی، ‌به رشته تحریر در آمده است. بخش پایانی کتاب به بررسی رخدادهای پیش از ظهور، رخدادهای هنگام ظهور، رخدادهای پس از ظهور، قیام رهایی بخش، استقرار نظام مهدوی، مدت حکومت مهدوی و فرضیه های پس از آن، پرداخته است.

کتاب «آخرین منجی»، در بهار سال 1393 توسط انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) با قطع وزیری در 335 صفحه منتشر شده است و به دلیل اقبال مخاطبان در تابستان همان سال، تجدید چاپ گردیده است.

صمدی ارزگانی

 

کتاب «دیدار یار غائب»، با نگاهی تحلیلی- توصیفی، به بررسی مسأله رابطه با امام زمان(عج) در عصر غیبت می پردازد.

مطالب این کتاب در سه بخش تنظیم شده است:در بخش نخست، زمینه های تاریخی غیبت امام زمان(ع)، ماهیت غیبت، حکمت های و پیامدهای غیبت امام زمان(عج) مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم، دیدگاه موافقان و مخالفان در باره امکان دیدار با امام عصر(عج) در زمان غیبت، مورد بحث قرار گرفته و دلایل هر دو گروه تفصیلا بررسی شده است.

در بخش سوم، پیامدها و آسیب های مسأله ارتباط و روئیت و امکان سوء استفاده‌های مدعیان دروغین از این موضوع، مورد گفتگو قرار گرفته و راهکارهای ترویج صحیح فرهنگ مهدویت در جامعه، بیان شده است.

این کتاب در پاییز سال 1391 در 240 صفحه، توسط موسسه انتشاراتی امام عصر(عج) در قم، به چاپ رسیده است.

صمدی ارزگانی

 

کتاب «مبانی فرجام شناسی تاریخ در قرآن»، پژوهش قرآنی در باره آینده تاریخ با تأکید بر ایده مهدویت است. تبیین مبانی معرفتی آینده‌نگری اسلامی با رویکرد قرآنی، نگاه قرآنی به مسأله فرجام تاریخ با تکیه بر سنن الهی نسبت به جامعه و تاریخ، بومی‌سازی گفتمان آینده‌نگری اسلامی و پرهیز از رویکرد ترجمه ای، بستر سازی علمی برای نظریّه پردازی دینی درباب فرجام شناسی تاریخ، تقویت توان نقد و ارزیابی دیدگاها و نظریّات معطوف به آینده و.... را می توان از اهداف مهم این پژوهش برشمرد.

در این کتاب، نگارنده ضمن تبیین ویژگی‌ها و تمایزات نظریّه قرآنی مهدویت و حکومت عدل جهانی در باره آینده تاریخ، تئوری‌های آینده نگر معاصر به ویژه تئوری‌های سیاسی لیبرال مانند «نظریّه پایان تاریخ» را، مورد نقد و بررسی قرار داده و با نگرش تطبیقی به آینده‌نگری قرآن و مکاتب بشری، بن بست‌های نظری(حصرگرایی انسان شناختی) و چالش‌های درون ساختاری این گونه نظریّات را برشمرده است.

این کتاب، با قطع وزیری در 232 صفحه، توسط مرکز بین المللی ترجمه و نشر المطفی(ص) در زمستان 1392 منتشر گردیده و تا کنون چندین بار، تجدید چاپ شده است.

صمدی ارزگانی

 

جلد دهم کتاب «ادب فنای مقربان» از مجموعه مجلدات شرح تفصیلی بر زیارت جامعه کبیره.

کار پژوهش و نگارش این اثر توسط حجت الاسلام قنبرعلی صمدی با نظارت و اشراف حضرت استاد آیت الله علّامه جوادی آملی(مدظله) در 488 صفحه به انجام رسیده و در تابستان 1396 توسط انتشارات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء منتشر شده است.

محورهای کلی مباحث مطرح شده در جلد دهم این کتاب شامل: ایمان به حقایق نهان و امور آشکار امامان علیهم السلام، چیستی و معناشناسی تفویض، ضرورت تسلیم در برابر ائمه(ع) و مراتب آن، وجوب و فراگیر بودن تبعیت از امام، آمادگی برای یاری اهلبیت علیهم السلام و فطری بودن تولّی و تبرّی و... می باشد.

صمدی ارزگانی
کتاب «ادب فنای مقربان» شرح تفصیلی بر زیارت جامعه کبیره است.

استفاده از مقالات و محتوای این سایت تنها با ذکر آدرس سایت، مجاز است
کتاب «ادب فنای مقربان» شرح تفصیلی بر زیارت جامعه کبیره است.

استفاده از مقالات و محتوای این سایت تنها با ذکر آدرس سایت، مجاز است

 

جلد نهم کتاب «ادب فنای مقربان» از مجموعه مجلدات شرح تفصیلی بر زیارت جامعه کبیره.

تحقیق و نگارش این اثر، در سال 1390 توسط حجت الاسلام قنبرعلی صمدی، زیر نظر حضرت استاد آیت الله جوادی آملی(مدظله)، در 584 صفحه انجام گرفته و در زمستان 1393 از سوی انتشارات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، به چاپ رسیده است.

 

جلد 8 کتاب ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره )

تحقیق و نگارش این اثر، در سال 1390 توسط جناب حجت الاسلام قنبرعلی صمدی و احسان ابراهیمی، زیر نظر حضرت استاد آیت الله جوادی آملی(مدظله)، انجام گرفته است و در 488 صفحه از سوی انتشارات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، به چاپ رسیده است.



استفاده از مقالات و محتوای این سایت تنها با ذکر آدرس سایت، مجاز است

جلد 8 کتاب ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره )

تحقیق و نگارش این اثر، در سال 1390 توسط جناب حجت الاسلام قنبرعلی صمدی و احسان ابراهیمی، زیر نظر حضرت استاد آیت الله جوادی آملی(مدظله)، انجام گرفته است و در 488 صفحه از سوی انتشارات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، به چاپ رسیده است.



استفاده از مقالات و محتوای این سایت تنها با ذکر آدرس سایت، مجاز است

جلد 8 کتاب ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره )

تحقیق و نگارش این اثر، در سال 1390 توسط جناب حجت الاسلام قنبرعلی صمدی و احسان ابراهیمی، زیر نظر حضرت استاد آیت الله جوادی آملی(مدظله)، انجام گرفته است و در 488 صفحه از سوی انتشارات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، به چاپ رسیده است.



استفاده از مقالات و محتوای این سایت تنها با ذکر آدرس سایت، مجاز است

جلد 8 کتاب ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره )

تحقیق و نگارش این اثر، در سال 1390 توسط جناب حجت الاسلام قنبرعلی صمدی و احسان ابراهیمی، زیر نظر حضرت استاد آیت الله جوادی آملی(مدظله)، انجام گرفته است و در 488 صفحه از سوی انتشارات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، به چاپ رسیده است.



استفاده از مقالات و محتوای این سایت تنها با ذکر آدرس سایت، مجاز است

جلد 8 کتاب ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره )

تحقیق و نگارش این اثر، در سال 1390 توسط جناب حجت الاسلام قنبرعلی صمدی و احسان ابراهیمی، زیر نظر حضرت استاد آیت الله جوادی آملی(مدظله)، انجام گرفته است و در 488 صفحه از سوی انتشارات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، به چاپ رسیده است.



استفاده از مقالات و محتوای این سایت تنها با ذکر آدرس سایت، مجاز است
صمدی ارزگانی

 

جلد هشتم کتاب «ادب فنای مقربان» از مجموعه مجلدات شرح تفصیلی بر زیارت جامعه کبیره.

تحقیق و نگارش این اثر، توسط حجت الاسلام قنبرعلی صمدی و احسان ابراهیمی، زیر نظر حضرت استاد آیت الله جوادی آملی(مدظله) در 488 صفحه انجام گرفته است و در سال 1390 از سوی انتشارات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، به چاپ رسیده است.

 

صمدی ارزگانی

در احادیثی که از پیامبر(ص) در این خصوص وارد وارد شده و  بر انحصار تعداد جانشینان پیامبر (ص) در دوازده نفر که همگی قریش تبارند، تصریح نموده، بطور متوتر در منابع معتبر اهل سنت نظیر: صحیح مسلم، صحیح ابن حبان، جامع ترمذی، سنن ابی داود، سنن ابن ماجه، مسند احمد بن حنبل، مسند ابن جعد، مسند ابی یعلی، الجامع الصغیر، مصنّف، الاحاد و المثانی و... نقل شده است. حتى اشخاصی مثل روزبهانی با اینکه خیلی از متواترات را انکار می کند، به متواتر بودن این احادیث اعتراف دارد....

صمدی ارزگانی

به طور کلی  درقرآن بحث امامت به دوصورت مطرح شده است:

امامت عامه: این نوع از امامت، که در برخی از آیات بدان اشاره شده است، دارای گسترة وسیعی است که حوزه امامت پیامبران را نیز دربر می گیرد. این نوع از آیات نظیر: ولکل قوم هاد[1] - که ضرورت وجود یک رهبرالهی و محوریت شخصی که مایة نجات و هدایت بشر است را، گوشزد می کند -خارج ازموضوع بحث ما است.

 امامت خاصه: مراد از امامت خاصه، مفهوم خاصی از امامت است که در خصوص جانشینان پیامبرخاتم(ص)  یعنی امامان دوازده گانة شیعه، مطرح است....

صمدی ارزگانی

 اندیشه مهدویت،نگرش جامع به موضوع ظهور و حکومت جهانی امام عصر(عج) یک تئوری فراگیر است که می باید به عنوان زیر بنائی اندیشۀ سیاسی عقیدتی اسلام، مدنظر قرار گیرد. اندیشه مهدویت در حقیقت طرح جامع، علمی و نظام ­مند اسلامی است که توسط پیامبر(ص) برای بشریت به ارمغان گذاشته شد و اجرای کامل آن را به ظهورخاتم اوصیاء امام مهدی(عج) که رسالت حقق آرمانهای فطری و تاریخی بشر را برعهده دارد، واگذار نمود. با این نگاه، مهدویت تنها تئوری جامعی است که با تعریف صحیح از انسان ونیازها و جایگاه واقعی وی، چشم انداز آینده را به بهترین و زیباترین شکل ممکن به تصویر کشیده است و میکانیسم و راهکارهای ایجاد چنین تحول عظیم در فردای تاریخ بشر را به خوبی پیش بینی نموده است....

صمدی ارزگانی