مقدمه
یکی از مباحث مهم کلامی در عرصۀ امامشناسی و پیامبرشناسی، موضوع «عصمت» و ضرورت صیانت و دوری برگزیدگان الهی از هرگونه خطا و گناه است. این بحث به دلیل ریشۀ قرآنی آن، جزو اعتقادات دینی مسلمانان در باب نبوت پیامبران(ع) و اصلیترین شرط امامت و جانشینی بعد از پیامبر خاتم(ص) نزد شیعیان به شمار میرود.
چگونگی رابطه عصمت و اختیار و توجیه فلسفی _ کلامی آن، از شاخصههای بحثانگیز مسئلۀ عصمت است که اندیشهورزان اسلامی از دیرباز بدان توجه نمودهاند. امروزه گرچه در اثر تلاشهای علمی _ پژوهشی متفکران بزرگ شیعی، از دشواریهای اولیه فهم این بحث عمیق کاسته شده اما به دلیل عمق و پیچیدگی این بحث، مبانی فلسفی _ کلامی آن هنوز هم به بررسی و تأمل جدی نیاز دارد تا ابهامات آن برطرف و لایههای پنهان بحث، به خوبی روشن گردد.
پرسش اصلی بحث این است که آیا عصمت انبیا و ائمه(ع) از خطا و گناه، آگاهانه و از روی اراده و اختیار است، یا امری جبری و قهری است؟ توجیه علمی سازگاری عصمت با اختیار چگونه است؟
آنچه در پی میآید، رهیافتی است برای پاسخ به پرسشهای مطرح پیرامون حقیقت عصمت پیشوایان الهی و رابطه آن با اراده و اختیار، که در چند محور بررسی شده است.