آشنایی با معارف مهدویت

٭وبگاه حجت الاسلام صمدی ارزگانی٭

آشنایی با معارف مهدویت

٭وبگاه حجت الاسلام صمدی ارزگانی٭

۵ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

پرسش: آیا مهدویت با پلورالیسم دینی سازگار است یانه؟

پاسخ: در این باره نظریات متعددی وجود دارد. اما ملاحظه آیات و روایات ناظر به سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) در عصر ظهور، بیانگر آن است که در دوران ظهور دین اسلام حاکمیت مطلق می یابد و احکام و دستورات دین خاتم در سراسر جهان توسط آخرین وصی پیامبر اکرم)ص) به اجرا گذاشته شده و عدالت اسلامی جهان گیر می شود، لذا پاسخ این پرسش اجمالا منفی است و مهدویت با کثرت گرایی دین سازگار نمی باشد.

برای اگاهی بیشتر، به کتات  گفتمان جهانی مهدویت  رجوع شود.

 

صمدی ارزگانی

رونمایی کتاب «گفتمان جهانی مهدویت؛ چیستی، ویژگی‌ها و بایسته‌ها» اثر حجت الاسلام قنبرعلی صمدی، در پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص).

این کتاب، با هدف معرفی نظریه مهدویت و تبیین ویژگی‌های و بایسته‌های نشر گفتمان مهدوی در عرصه جهانی، در سه فصل که هرکدام دارای چندین عناوین زیر مجموعه می‌باشد، تنظیم گردیده است؛ براساس یافته‌های این پژوهش، ‌گفتمان مهدویت، تنها نظریه جامع و سعادت آفرینی است که می‌تواند به همه نیازهای مادی و معنوی جوامع انسانی پاسخ دهد، آرمان عدالت خواهی بشر را محقق سازد و موجبات نجات و آسایش بشریت را فراهم نماید.
فصل نخست کتاب به تبیین بنیادهای مفهومی و برخی پیش‌نیازهای مهم بحث، اختصاص داده شده است.
فصل دوم در هشت محور، به حلیل و تبیین مهم ترین ویژگی‌های گفتمان مهدویت و تحلیل ابعاد معرفتی، سیاسی و تمدنی آن پرداخته و برخی از ابعاد جهان شمولی نظریه مهدویت (گستره جهانی؛ نظام جهانی؛ مدیریت جهانی)، مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل سوم، زمینه‌ها و الزامات جهانی شدن گفتمان مهدویت مورد بازکاوی قرار گرفته است. نویسده در این فصل، ظرفیت‌ها و عوامل جامعه پذیری گفتمان مهدویت و آثار جهانی شدن این گفتمان را، مورد توجه فرار داده و بایسته‌های درون دینی و برون دینی بسط ایده نجات بخش مهدویت در جهان معاصر را، بر شمرده است.

این کتاب توسط مرکز ترجمه و نشر بین المللی المصطفی(ص) در 385 صفحه به چاپ رسیده است.

صمدی ارزگانی

خبرگزلری شبستان:

حجت الاسلام قنبرعلی صمدی، پژوهشگر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، در پاسخ به این سوال که آیا اساسا تقسیم علم به دینی و غیردینی ممکن و صحیح است یا خیر، گفت: یک دیدگاه کلان در این حوزه وجود دارد و آن اینکه ما علوم دینی را آنقدر گسترش می دهیم که شامل همه علوم می شود، لذا بستگی به نیت و نگاه ما به کارکردهای علوم دارد.
وی تصریح کرد: بنابراین با این نگاه می توان علوم را دینی کرد حتی زیست شناسی و علم نجوم و نمی توان صرفا به علوم فقهی و تفسیر و مقررات اسلامی، علم دینی گفت؛ دلیل این موضوع هم آن است که همه عالم هستی که موضوع همه علوم است و وقتی علوم را تقسیم می کنیم، بر اساس موضوع است مثلا پزشکی بر اساس اجزای بدن شاخه شاخه می شود یا علوم طبیعی و جغرافیایی همین طور و چون همه موضوعات مظهر فعل الهی است، به این جهت همه علوم دینی به حساب می آیند همان طور که قول الهی، علم دینی محسوب می شود.

صمدی ارزگانی

حوزه/استاد حوزه علمیه گفت: «تمدن نوین اسلامی» بیانگر یک تفکر و اندیشه‌ای تعالی‌بخش برای بهره‌مندی انسان‌ها از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی‌ برای پیشرفت و تعالی جامعه است.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام قنبرعلی صمدی، استاد حوزه علمیه در نشست علمی «مهدویت و تمدن نوین اسلامی در اندیشه امام خامنه‌ای» که به همت گروه مهدویت پژوهشکده علوم اسلامی المصطفی برگزار شد، اظهارکرد: در ابتدای این نشست ضمن طرح محورهای کلی می‌بایست به تبیین چیستی و گونه‌های «تمدن» و مفاهیم و اصطلاحات اساسی تحقیق اشاره داشت.

وی افزود: «مهدویت»، «تمدن اسلامی»، «تمدن نوین اسلامی»، پیشینه مطالعاتی موضوع و نیز رابطه مهدویت و تمدن نوین اسلامی را از جمله اصطلاحات مهم این موضوع است. اصطلاح «تمدن نوین اسلامی» از ابتکارات رهبر معظم انقلاب است که تحقق این هدف، نه تنها مهم‌ترین اولویت امت اسلامی و عامل تحقق عزت و اعتلای جوامع اسلامی است؛ بلکه هدف آرمانی و رسالت اصلی انقلاب اسلامی می‌باشد و لذا راهبرد اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

صمدی ارزگانی

خبرگزاری شبستان:

http://shabestan.ir/detail/News/1135406

در این نشست که در تالار شیهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، پس از طرح و ارائه نظریه توسط نویسنده محترم جناب دکتر الهی نژاد، بنده به عنوان ناقد دوم، نکاتی را برای رفع برخی ابهامات و اتقان بیشتر مقاله، به صورت کوتا مطرح کردم که ذیلا بدان اشاره می‌شود.

صمدی ارزگانی